24.07.04 Woonpunt krijgt stap voor stap elektrische voertuigen

4 July 2024

Op 26 september 2024 organiseert SIM samen met Zuid-Limburg Bereikbaar de E-Mobility Expo. Rijden met een elektrische bestel- of vrachtwagen kan heel interessant zijn. Ook voor jouw bedrijf. Want vanaf 2025 mag je niet meer zomaar met je diesel-bestelwagen of diesel-vrachtwagen de zero-emissiezones in van 16 grote steden, waaronder Maastricht. Ontdek daarom in één middag de kansen van elektrisch rijden voor jouw bedrijf tijdens de E-Mobility Expo.

Steeds meer bedrijven zetten stappen naar elektrisch rijden. Zo ook Woonpunt. Lees hier hoe zij deze transitie aanpakken en implementeren in het bedrijf.


“Een groot wagenpark elektrificeren, dat doe je niet zomaar even. Slechts weinig bedrijven hebben iemand in dienst die hier van A tot Z verstand van heeft. Dan is het heel fijn om hulp te krijgen van experts, zoals Michel Oldenburg en Rob Kroon van Logistiek Bereikbaar”, vertelt Dewi Natrop, Teamleider Hospitality Services van de Maastrichtse woningcorporatie Woonpunt. En zo fixt Dewi het om een wagenpark met 60 voertuigen te elektrificeren, inclusief bijbehorende laadpalen.

Woonpunt biedt fijn en betaalbaar wonen aan zo’n 16.000 huishoudens in Zuid-Limburg. De woningcorporatie is actief in Maastricht, Heerlen, Sittard-Geleen en de Heuvellandgemeenten. In het Koersplan van Woonpunt is vastgelegd dat de organisatie haar ecologische voetafdruk wil verkleinen. In 2028 moet de CO₂-uitstoot gehalveerd zijn ten opzichte van 2023. “Ons wagenpark is voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor onze CO₂-uitstoot”, vertelt Dewi Natrop, Teamleider Hospitality van Woonpunt. “We rijden met ruim 60 voertuigen, waarvan 21 bestelbussen. Deze moeten in 2028 allemaal elektrisch zijn. Het is praktisch onhaalbaar voor ons om al deze voertuigen in één keer te vervangen door elektrische exemplaren. Daarom doen we dat in 3 fases.” Daarnaast neemt Woonpunt diverse andere initiatieven om te verduurzamen. Zoals het plaatsen van zonnepanelen op woningen, het verduurzamen van bestaande woningen en het gebruik van biobased materiaal bij nieuwbouwprojecten.

Ervaringen bestuurders meenemen voor volgende fase
Voor de elektrificatie van het wagenpark is Woonpunt nu bezig met fase 1, waarin 9 bestelbussen en 12 poolauto’s worden geëlektrificeerd. Dewi: “Deze worden over 3 à 4 maanden geleverd. Vervolgens laten we de inrichting van de laadbak maken en de auto’s worden bestickerd. We hopen er in november mee te kunnen rijden.”

Als deze eerste elektrische auto’s een aantal weken rijden, gaat Woonpunt evalueren. Ook de ervaringen van de bestuurders zijn hierbij belangrijk, zegt Dewi. “Deze evaluatie nemen we mee naar fase 2 – in 2025/2026 – waarbij we bijna alle overige voertuigen door elektrische varianten willen vervangen. We gaan dan ook alternatieve vervoermiddelen testen in onze werkflows. In fase 3 vervangen we de laatste voertuigen en zetten we de puntjes op de i.”

Collega’s hebben enkele merken uitgetest
De bestelbussen worden bestuurd door service- en onderhoudsmedewerkers. Zij zijn de hele dag op pad met de bus. Daarom heeft Dewi enkele medewerkers betrokken bij de keuze voor het merk van de nieuwe elektrische bus. “Deze collega’s hebben wat merken uitgetest, met dank aan diverse bedrijfswagendealers. Ze hebben de bestelwagens op allerlei punten getest. Bijvoorbeeld: hoe werkt het laden aan de snellader, hoe groot is de actieradius met een volgeladen bus, hoe groot is die actieradius als je de hele dag de airco aanzet, wat is het algehele rijcomfort, is er genoeg laadruimte? De collega’s kozen zo goed als unaniem voor het merk Ford E-Transit. Dit merk gaan we dan ook leasen via ZuidLease, die de auto’s bij Hekkert inkoopt.” Voor de poolauto’s hebben enkele collega’s eveneens diverse elektrische merken uitgeprobeerd en getest op basis van een vragenlijst. Hun bevindingen zijn de basis geweest voor de gemaakte keuze.

Nadeel: het gewicht
Hoe waren die eerste ervaringen met de elektrische bestelbussen? Dewi: “Er was één nadeel: het gewicht. Onze service- en onderhoudsmedewerkers hebben een rijbewijs B, daarmee mag je in bestelbussen tot 3.500 kilo rijden. Met een grote elektrische bestelbus zit je al snel aan dat gewicht, vanwege het zware accupakket. En dan moeten er nog gereedschappen en materialen in de bus. We hebben dit minpunt uitgebreid met elkaar besproken. Het betekent dat de collega’s niet meer zomaar alles mee kunnen nemen. Ze moeten bijvoorbeeld erover nadenken of ze met minder gereedschappen toe kunnen of met multifunctionele gereedschappen. In de huidige bestelbussen kan nog zware lading mee, zoals een keuken die bij een huurder geplaatst moet worden. Dat kan straks ook niet meer; we kunnen dan bijvoorbeeld met de leverancier afspreken dat die de keuken al op het huuradres aflevert. Het daagt ons uit om creatief na te denken over onze logistieke werkprocessen.”

Actieradius is groot genoeg
Het feit dat de chauffeurs minder mee kunnen nemen, is het enige waar ze zich zorgen over maken. De actieradius bijvoorbeeld, is prima. Dewi heeft geanalyseerd hoeveel kilometers de service- en onderhoudsmedewerkers dagelijks rijden. Deze afstand ligt ruim onder de actieradius van 300 kilometer die de Ford E-Transits hebben. “We zien vooral veel voordelen aan het elektrisch rijden”, zegt Dewi. “Zo vinden de collega’s het een stuk comfortabeler. Dat komt onder andere door het stille rijden. Pas nu ze in een stille elektrische bus hebben gereden, merken ze dat de dieselbus veel geluidsoverlast voor ze geeft. Ja, de chauffeurs waren positief verrast.”

Toegestaan in zero-emissiezone
Een ander voordeel voor Woonpunt is dat de elektrische bestelbussen minder onderhoud nodig hebben. En dat ze zijn toegestaan in de zero-emissiezone die vanaf 1 januari 2025 in Maastricht geldt. Veel bestel- en vrachtauto’s die op diesel, lpg of benzine rijden, zijn in deze zone niet meer toegestaan. Elektrische bestel- en vrachtauto’s wel. Dewi: “2.000 van onze woningen staan in Maastricht, deels in de zero-emissiezone. Van de 9 service- en onderhoudsmedewerkers die dit jaar elektrisch gaan rijden, krijgen er 3 Maastricht als werkgebied. Zo kunnen we dus gewoon onze service blijven leveren aan onze huurders.”

En de kosten? “De elektrische bussen kosten circa 25% meer dan de dieselvariant. Hier zijn de kosten voor diesel en elektra in meegerekend.”

Thuis opladen
De bestuurders van de bestelbussen nemen hun bus ’s avonds mee naar huis. Daar moet de auto dus worden opgeladen. Maar niet iedereen kan aan huis een laadpaal laten plaatsen; sommige collega’s moeten straks laden aan een publieke laadpaal. “Dat is ook een voordeel van in fases werken: 2 collega’s gaan in de eerste fase uitproberen hoe het laden aan een publieke laadpaal werkt”, zegt Dewi. De collega’s die wel aan huis een laadpaal kunnen laten plaatsen, krijgen dat uiteraard gefaciliteerd door Woonpunt.

Alvast grotere aansluiting aangevraagd
De elektrische personenpoolauto’s moeten ook in november gaan rijden, deze staan bij het hoofdkantoor in Maastricht. Hier laat Woonpunt momenteel 20 laadstations aanleggen. Vooralsnog is de netaansluiting van de woningcorporatie voldoende om 20 poolauto’s te kunnen laden in de nacht, als Woonpunt het smart-chargingsysteem gebruikt “Dit bleek uit een scan die logistiek expert Rob Kroon ruim een jaar geleden heeft gemaakt. Rob heeft geïnventariseerd hoeveel elektriciteit we nu verbruiken, zonder een elektrisch wagenpark. Ook bracht hij in kaart hoeveel elektriciteit er nodig is als het wagenpark elektrisch is. En hij adviseerde welke laadmogelijkheden er zijn.” Om meer dan 20 auto’s te kunnen laden, is er een grotere aansluiting nodig. De wachttijd hiervoor is 5 tot 10 jaar vanwege de netcongestie. Daarom heeft Dewi alvast een grotere aansluiting aangevraagd; Woonpunt staat hiervoor nu op de wachtlijst.

Woon-werkverkeer verduurzamen
Woonpunt wil ook het woon-werkverkeer en zakelijk personenverkeer verduurzamen. Dewi: “We gaan collega’s stimuleren om meer met de fiets naar het werk te komen. Dit betekent dat er voor zakelijke afspraken meer gebruik zal worden gemaakt van de poolauto’s. Al stimuleren we dat voor een korte zakelijke rit óók de fiets wordt gepakt.” Voor deze verduurzamingsslag is er een werkgroep opgericht door Roel Haanen vanuit Strategie en Beleid, om tot een vernieuwend mobiliteitsbeleid te komen. Woonpunt heeft hierbij ook wat tips & tricks van Rob Schaap gekregen, mobiliteitsmakelaar bij Zuid-Limburg Bereikbaar.

Hulp van experts is fijn
Als Teamleider Hospitality Services is Dewi verantwoordelijk voor allerlei zaken, van contractbeheer en inkoop tot aan diverse projecten. “Ook het wagenparkbeheer hoort bij mijn team. Maar een wagenpark elektrificeren, dat is een apart project en dat doe je maar één keer. Weinig bedrijven hebben iemand in dienst die hier van A tot Z verstand van heeft. Omdat het zo veel verschillende disciplines raakt en organisatiebreed voelbaar is. Ik heb die kennis ook niet. Dan is het heel fijn om hulp te krijgen van experts, zoals Michel Oldenburg en Rob Kroon van Logistiek Bereikbaar. Zo heeft Michel me geïnformeerd over de subsidie SEBA, het stappenplan, mogelijke leveranciers en denkt hij graag mee in innovatieve mogelijkheden. Ja, Rob en Michel zijn fijne sparringpartners met verstand van logistiek en elektrificatie.”

Tips voor andere organisaties
Wat is Dewi’s advies voor andere organisaties die overwegen om hun wagenpark te elektrificeren? “Maak een stappenplan. Doe dit samen met een multidisciplinair team van collega’s met elk hun eigen expertise. Denk aan P&O, strategie, facilitaire zaken en techniek. Betrek daarnaast de collega’s die in de auto’s gaan rijden. Ga in gesprek met vergelijkbare bedrijven die hun wagenpark hebben geëlektrificeerd. Zo leer je van de knelpunten en oplossingen die zij tegenkwamen. Dat heeft mij ook geholpen. En bovenal: laat je adviseren door experts als Michel Oldenburg en Rob Kroon.”

Ook advies op maat?
Rob, Michel en hun collega-logistiek makelaars adviseren ook jouw bedrijf graag, gratis en op maat. Bijvoorbeeld over onderwerpen als:

  • De elektrificatie van je wagenpark
  • Subsidies en fiscale voordelen, bijvoorbeeld SEBA
  • Het laden van je elektrische wagenpark

Neem contact op met onze logistiek makelaars voor gratis advies op maat.

Op de foto (van rechts naar links): Dewi Natrop (Teamleider Hospitality Services), Luuk Hermans (Tactisch Inkoper), Gladys Kakisina (Coördinator Hospitality Services) en Jean Heuten (Service & Onderhouds Monteur (en een van de chauffeurs van de nieuwe bussen) van Woonpunt

Fotografie: Philip Driessen